Håbo

Grundades torsdag 9 december 1982
Klubb 13043 - Distrikt 2350 - Charternummer

Håbo Rotaryklubb startades 1982 med god hjälp av Enköpings Rotaryklubb och har haft Bålsta Gästgivargård som sin huvudsakliga bas fram tills hösten 2015, då klubbens möten flyttades till sin nuvarande plats på Kalmarsands restaurang.

Vi har glädjen att fortfarande ha fem av de ursprungliga medlemmarna kvar i klubben. Av dessa fem är idag två honorära medlemmar.

Honorarer: Lennart Sjöberg, Per-Olof Renefalk, Ulf Wollenz,

Kvarvarande aktiva medlemmar sedan klubben startade:

Carl-Ulrik von Essen, Joachim Tiefensee, Ralf Diktonius,

År 2007 hölls en 25-årsjubileum och i presidentens rapport från denna tillställning kan man även läsa om andra händelser från samma år som klubben grundades.

Utdrag ur "Rapport från Håbo Rotaryklubbs 25-årsjubileum den 24 november 2007" av Sören Permatz, klubbpresident 2007:

" Vad hände mer 1982??

Ja, det verkar ju inte så avlägset, men tänker man efter, så har man nog glömt en hel del:

Värt att minnas är dock följande:

? Kungahuset fick tillökning genom Prinsessan Madeleines födelse den 10 juni och

? Kronprinsessan Victoria började förskolan i Västerleds församling samma år.

? Riksdagsvalet i september vanns av Socialdemokraterna och Olof Palme utsågs ånyo till statsminister.

? 1982 försvinner 5-kronorssedeln och ersätts med silverfärgat 5-kronorsmynt.

? Svenska Flaggans Dag utses som Sveriges Nationaldag.

? För barnen fanns Barbie- och Cindy dockor och för de minsta blev Smurfarna en landsplåga.

Andra landsplågor att minnas från 1982 är:

? Electric Banana Band med vår egen Lasse Åberg, samt Classe Möllberg och gitarristen    Janne Schaffer.

? Gyllene Tider sjöng ”Sommartider. Hejhej” och Ulf Lundell kom med albumet ”Kär och

Galen” och ”Öppna landskap”.

För de idrottsintresserade kan vi minnas

? Skidåkarna Thomas Wassberg och Thomas Ericsson som i Oslo vann VM i längdåkning på 5-milen respektive 3-milen.

? Ingemar Stenmark vann förstås VM i Slalom och

? Mats Wilander vinner Franska Öppna Mästerskapet i tennis det året. Blott 17 år gammal    besegrar han den, redan då, legendariske Guillermo Vilas. På grus dessutom. Årets sporthändelse var därmed ett faktum.

? Ute i stora vida Världen, utkämpades Falklandskriget och Argentina kapitulerade i

slutänden mot de brittiska styrkorna efter att dessa invaderat Sydgeorgien.

?  I USA, Rotarys fädernesland, regerade Ronald Reagan och 1982 påbörjades hans eget ”Stjärnornas Krig” - projekt, vilket många anses bidragit till att den redan ansträngda sovjetiska ekonomin drevs mot kollaps."

Aktiva medlemmar 26
- Herrar 13